Ammattilaisen tunnistaa laadusta | LST
← Takaisin

Ammattilaisen tunnistaa laadusta

Tomi Oksanen, LST Sähköpalvelu Oy

tammikuu 2023

Sähköalalla tekninen osaaminen on osaamisen ydintä. Mutta arvaatteko, mikä nykyisin sisältyy saman ytimeen? Kyllä - ammattilaisen tunnistaa myös asiakaspalvelun laadusta.

Rakentamisen tai remontoimisen maailmaan joskus astuneet tietävät toimialan ketjuluonteen. Putkiasentaja ei pääse hoitamaan hommiaan ennen kuin timpuri on hoitanut hommansa ensin. Sähköasentaja ei pääse hoitamaan hommiaan ennen kuin timpuri on käynyt putkiasentajan jälkeen uudestaan tekemässä osuutensa. Jos joku ketjun ammattilaisista ei ole sovittuun aikaan sovitussa paikassa, menee koko ketjun aikataulut uusiksi.

LST on asiakkaan puolella

Me LST:llä ajattelemme asiakaspalvelun luonnetta ja tavoitetta niin, että pyrimme koko ajan olemaan asiakkaan puolella. Ja siihen ei tarvita avaruusfysiikan korkeampaa oppimäärää, vaan ihan ystävällisyyden takki päällä kulkevaa maalaisjärkeä.

Asiakkaan puolella oleminen näkyy ihan ensimmäiseksi viestinnässä. Vastaamme puheluihin ja sähköposteihin viivyttelemättä. Jos emme voi heti vastata puhelimeen, soitamme aina takaisin. Tarjouspyyntöihin vastaamme heti kertomalla milloin asiakas tulee saamaan varsinaisen tarjouksen. Kerromme siis miten ja millä aikataululla hänen asiaansa hoidamme silloinkin, kun emme kykene hoitamaan sitä saman tien. Olemme rehellisiä, emmekä lupaa sellaista, mihin emme pysty vastaamaan. Sovitaan yhdessä, mitä tehdään.

Oikeassa paikassa oikeaan aikaan

Toinen asiakaspalvelun erottautumistekijä on myös yksinkertainen, vaikka se voi joskus vaatia paljonkin hikoilua taustalla. Olemme ajoissa paikalla. Meidän takiamme asiakkaan työmaata hoitava ammattilaisten ketju ei katkea. Eli tehdään se, mitä on sovittu.

Kolmantena tekijänä nostaisin esiin asiakaspalvelun sosiaalisen puolen. Asiakkaan kanssa voi ja pitääkin jutella ja ottaa esiin kaikki ne mahdollisuudet, missä asiakkaan aikaa tai rahaa voi säästää tai muutoin toimia asiakkaan eduksi. Säästetään muutama johtometri, ajettu kilometri tai kytkin, jos se hyödyttää asiakasta. Yhtä lailla ehdotetaan muutaman johtometrin tai kytkimen lisäystä, jos se on asiakkaan parhaaksi.

Tahtotila on siis säädetty asiakkaan edun mukaiseksi, mutta silti emme aina onnistu. Joku viesti jää huomioimatta, saatamme myöhästyä tai yksilön vahvuudet nojaavat muuhun kuin sosiaaliseen pääomaan. Jotain voi aina sattua. Hyväksymme sen, että olemme ihmisiä kaikki emmekä siis täydellisiä.

Haluamme jatkuvasti kehittyä paremmaksi ja parantamisen varaa on aina. Kun ymmärrämme maailmaa myös asiakkaan puolelta, niin onnistumme yhdessä varmasti!

  • kuva sivustollakuva sivustolla

    Toimitusjohtaja,
    LST Sähköpalvelu Oy

← Takaisin